Supplementen?!

Dit is natuurlijk een super lastig onderwerp, want je ziet door het supplementenbos de werking niet meer. Het is er in overvloed, maar wat is nou eigenlijk goed? Dit is heel persoonlijk. Elke lichaam is anders en elk lichaam reageert anders op producten. Maar er is wel 1 product dat bij elke fitnesser op de plank staat en dat is; WHEY. Proteïnen. Het woord is afgeleid van “prothos” wat “eerst” betekent. Het menselijk lichaam heeft dit product nodig om de spieren in goede conditie te houden. Indien je niet traint haal je waarschijnlijk voldoende eiwitten uit je voeding. Dus uit bijvoorbeeld vlees,vis en eieren. Als je sport is het goed om je lijf te gunnen waar het om vraagt, extra eiwitten voor opbouw en herstel van de spieren.
Zo heeft zijn er veel verschillende Whey’s. Van goedkoop tot duur. Daarbij is het niet altijd zo dat het een echt beter is dan het andere, maar je moet kijken waar jij je goed bij voelt. Ik had door Whey wat last van acne in mijn gezicht en bovenkant schouders. En voor miss ijdeltuit dat ik ben kan ik dit absoluut niet waarderen. Ik ben dus ook zoekende naar het juiste product voor mij. En je moet wat potten af gaan voordat je de juiste hebt gevonden, dat is nu eenmaal zo. Daarnaast kan het ook zijn dat je te veel van het product gebruikt. Wat je lichaam niet kan verwerken, moet er wel uit en dat kan door acne vorming.

Daarnaast gebruik ik voor het trainen BCAA’s en na het trainen Glutamine (ook nog voor het slapen). BCAA is een aminozuur. Tijdens het trainen haal je normaal glycogeen uit je spieren. Als deze op zijn dan worden je spieren aangetast (de verzuring). Bij het supplementeren van BCAA’s (wat in de spieren wordt opgeslagen) zal bij het trainen na de glycogeen, de aminozuur BCAA aangesproken worden. Zo blijft de afbraak van je spier dus gespaard.
Ook Glutamine is een aminozuur, wat gebruikt wordt als herstel. Als je googled lees je allemaal verschillende dingen (voordelen/nadelen), maar enige wat je kan doen is: testen. Ik gebruik een Glutamine peptide.
Ik had heel veel last van verzuring tijdens het trainen twee weken geleden. Nu ik deze twee producten zo gebruik heb ik er helemaal geen last meer van. Hierdoor ben ik in staat meer uit mijn training te halen! Zo zie je maar weer hoe belangrijk producten kunnen zijn en ook de timing hiervan.
Ik gebruik verschillende multivitaminen. Als je zwaar traint haal je gewoon niet voldoende uit de voeding alleen. Je lichaam trekt zich als het ware sneller leeg, dus je moet je tekorten aanvullen. Ook in multivitaminen- land heb je duurdere en goedkopere merken. Ik ben zelf meer een voorstander voor die op een natuurlijke basis.
Mijn  advies: luister goed naar je lichaam. Voel aan wat goed is of niet. Ben je fit? Voel je je futloos? Verzuring? Herken de signalen en ga over op het proberen van supplementen.