Pannenkoek perikelen

Ik ben de laatste 2 jaar een lichtelijke bak freak geworden. Van bananenbrood tot muffins, mug cakes en pannenkoeken. Uiteraard zo gezond mogelijk, dus fitnessbodyproof.

Het is bij mij alleen zo, het moet niet te moeilijk zijn. Als ik een recept tegen kom waar het lijstje met ingrediënten niet op een te maken screenshot van mijn telefoon past dan haak ik af.

Dus makkelijke en lekker is mijn motto. In het begin maakte ik het allemaal exact zoals omschreven maar nu ik wat verder ben en mijn creativiteit zich wat ontplooit heeft voel ik me af en toe net Jamie Olivier en pak wat me lekker lijkt en gooi het erin.

Zo ben ik qua pannenkoeken begonnen met een bananen-ei-exemplaar door 2 eieren met 1 banaan onder de staafmixer tot een papje te mixen en daar gewoon heel simpel in de pan (in kokosolie uiteraard) overheerlijke zoete pannenkoeken van te maken.Maar ik dacht he daar kun je ook wel wat extra koolhydraten in doen dus gooide ik er wat havermout doorheen. Nog steeds de overheerlijke smaak maar wel wat zwaarder.
De havermout (oats zoals men ze in de fitnessvolksmond noemen) kun je gewoon rauw erdoor doen, dan krijg je een wat grove substantie maar je kunt ze ook fijn gebruiken. In het begin deed ik dan de oats in de blender, wat resulteerde in een enorme bende in de keuken, tegenwoordig bestel ik gewoon een flinke zak fijne oats onlline (bijv.XXL nutrition: perfect oats)Afijn, de havermoutpannenkoeken zijn dus enorm makkelijk te maken en je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten. De basis is in principe (voor 6 pannenkoeken):

  • 6 eieren
  • 270 gram havermout
  • 420 ml water

Je zal merken dat het best een dikke substantie is, dus laat de bovenkant goed droog zijn voordat je ze omdraait (tip: doe een deksel op de pan). Hier wat variatietips:

  • Neem in plaats van water vers geperst sinaasappelsap, amandel- of kokosmelk of een sterke bak koffie (voor een heerlijke mokkasmaak).
  • Doe er wat kaneel bij, ook goed om je bloedsuikerspiegel te neutraliseren.
  • Doe er een banaan of er een geraspte appel doorheen (dan iets minder vocht).
  • Een schep eiwitpoeder met welke smaak je lekker vindt.
  • Rauwe cacaopoeder, kokosrasp of rozijnen doen het ook goed.
  • Wat vers (of diepvries) fruit erop.

Succes en eet smakelijk.