MY training

Je hebt trainen en trainen. En ik deed vooral het eerste. Wel met een schema en om de 6 weken weer een ander schema. Ik  trainde meer voor de ontspanning dan dat ik echt een doel had. En die heb ik nu wel. Maar “fine tunen” van het lichaam is toch weer een vak apart. En daarvoor heb ook ik een personal trainer nodig. Objectief naar jezelf kijken is moeilijker dan naar anderen. Iedereen heeft voor anderen altijd goede raad, maar kan het zelf niet toepassen. Herkenbaar, toch? Dus hoe kom ik van A. lichaam waar ik nu in huis, naar B. bikini fit? Dat is wel een uitdaging. En deze ga ik samen met Daniel aan. Het alleraller belangrijkste van in shape komen is door je lichaam te leren kennen. En dan denk je nou ik zit er al ruim 34 jaar in, ik ken mezelf wel, maar dat valt dan toch wel weer tegen. En dan gaat het erom: welke processen gebeuren er in je lichaam? Wat doen eiwitten, vetten en koolhydraten met je? Heb je vitamines nodig? Supplementen?
Dus dan kom je op het tweede alleraller belangrijkste aspect en dat is voeding. Maar daar kom ik een ander moment op terug.
Trainen: Daniel gaf mij een schema mee. Twee dagen schema, full body workout. Dag drie is dan weer schema een. Daar kon ik wel mee uit de voeten.  Dit is een hele andere manier van het trainen dan men gewend is. Het is  effectief waardoor goede resultaten.
Mijn schema is volgens het Overload principe: 3 setjes, maar het aantal reps (herhalingen) moet tussen de 10-15 zijn. Allerbelangrijkste is dat je per set tot falen gaat. Dus tot je echt echt niet meer kan. Als je bijvoorbeeld een dumbell bench press doet met 10 kg  en je bij de 11e herhaling de dumbells niet meer ophoog kan krijgen dan is dat je “point of failure”. Zolang je maar tot falen traint binnen de rep-range van 10-15. Dus alles eruit halen wat er in zit 😀
EN wat je mijn in ziens altijd moet doen; opschrijven!! Als je noteert kan je de voortgang bijhouden. Je ziet dan meteen hoe je proces verloopt in de weken. Dit zie je nog niet veel mensen doen, maar ik ben er echt een voorstander van.
Op 24 maart was mijn vetpercentage gemeten. Deze was 14%. Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld…..